Saturday 2 November 2013

SARAWAK: 55% capaian Internet, 57% air dan Pan Borneo Highway since 1963

SARAWAK
55% capaian Internet, 57% air 


Berdasarkan maklumat terkini daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), capaian Internet di Sarawak sudah pun mencapai tahap 55 peratus - melepasi sasaran 50 peratus kerajaan.

Ini sebenarnya jauh lebih baik berbanding Kedah, Kelantan dan Perak, walhal capaian bekalan air paip terawat di luar bandar Sarawak hanyalah 57.4 peratus.

Dalam masa yang sama, Sarawak negeri ketiga tertinggi insiden kemiskinannya, berdasar Laporan Penyiasatan Isi Rumah dan Kemudahan Asas 2012.


Peruntukan RM500 juta untuk membaiki Lebuhraya Pan-Borneo pula sebenarnya terlalu rendah berbanding keperluan untuk menaiktaraf jalan raya tulang belakang sistem pengangkutan darat Borneo kepada ‘dual-carriage way'.

Ia dianggarkan berjumlah RM22.0 bilion, berdasarkan Pelan Pembangunan Rangkaian Lebuhraya 2010.

Berdasarkan ulasan Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi Datuk Seri Michael Manyin, sebahagian besar daripada peruntukan ini hanya akan digunakan untuk pembinaan 95 buah laluan memotong sepanjang lebuh raya sejauh 2,239km ini. 

Jelas, komitmen kerajaan pusat untuk menyediakan lebuh raya yang baik dan selesa untuk rakyat Sarawak dan Sabah setanding dengan yang dinikmati oleh rakan-rakan di Malaysia Barat masih diragui.


Pan Borneo Highway (Malay: Lebuhraya Pan Borneo), also known as Trans Borneo Highway, is a road network on Borneo Island connecting two Malaysian states, Sabah and Sarawak, with Brunei. The highway is numbered AH150 in the Asian Highway Network and as Malaysia Federal Route 1 in Sarawak. In Sabah, the route numbers given are 1, 13 and 22. The highway is a joint project between both governments which started as soon as the formation of Malaysian Federation in 1963 which comprised Malaya, Sabah, Sarawak and Singapore.



By, Rajah Raqafluz

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...