Vote for STAR!

Only STAR Party can protect and bring back the Truly concept of Independence and Sovereign Country!

Sarawak for Sarawakian!

The Spirit of Sarawak for Sarawakian is getting stronger everyday!

Is this Sabah and Sarawak fate?

Sabah and Sarawak were promised to have a Self-Government. But what happen after 50 years forming The Federation of Malaysia?

Sabah 50th Independence Day

Sabah or formerly known as North Borneo was granted an Independence by British on 31 August 1963

Sarawak 50th Independence Day

Sarawak was granted Independence by British on 22 July 1963

Friday 8 November 2013

EXCLUSIVE: (1963 - 1964) Donald Stephen (Tun Fuad) digulingkan kerana mengkritik penyingkiran Singapura


(1963 - 1964) Donald Stephen (Tun Fuad) digulingkan kerana mengkritik penyingkiran Singapura

Tun Fuad Stephen
Donald Stephen (Tun Fuad) telah digulingkan dari jawatan Ketua Menteri Sabah pertama digantikan Datu Mustapha (Tun) dengan penglibatan kepimpinan UMNO Kuala Lumpur (Syed Kechik sebagai penasihat kepada Tun Mustapha dikatakan telah memainkan peranan penting dalam hal ini). 

Oleh kerana Tun Fuad begitu konsisten dalam isu penyingkiran Singapura dan keperluan untuk menyemak semula perjanjian dalam Perjanjian Penubuhan Malaysia itu, maka Kuala Lumpur telah menghantar Tun Fuad telah dilantik menjadi Menteri Persekutuan dan di hantar ke Australia sebagai Duta.

Konspirasi dan manipulasi sandiwara politik ini terjadi kerana Donald Stephen sebagai Ketua Menteri Sabah pertama telah memperlihatkan kesungguhannya mempertahankan Konsep Asal Pembentukan Malaysia iaitu RAKAN KONGSI SAMA TARAF. 

Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz

EXCLUSIVE: KRONOLOGI SEJARAH KONSPIRASI SANDIWARA JENAYAH POLITIK KEPIMPINAN BARISAN NASIONAL (UMNO) DI SABAH

Oleh: Leo L Okala 

KRONOLOGI SEJARAH KONSPIRASI SANDIWARA JENAYAH POLITIK KEPIMPINAN BARISAN NASIONAL (UMNO) DI SABAH
....................................................................................

Negara Sabah telah dimerdekakan oleh British pada 31. Ogos, 1963 dan telah bersetuju membentuk Penubuhan Gagasan Malaysia bersama-sama dengan Negara Sarawak, Negara Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu(Federation of Malaya) pada 16 September 1963. 

Walaubagaimanapun, Singapura telah disingkir dari Federation of Malaysia pada tahun 1965. Keputusan pemisahan Singapura dari Malaysia diambil secara perseorangan olehTunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ketika beliau di London pada tahun 1965. 

Ketika itu Tunku Abdul Rahman bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di London.

Selepas penyingkiran Singapura dari gagasan Malaysia, Persekutuan Tanah Melayu (Malaya) telah mengambil lapan dari 15 kerusi Parlimen yang diperuntukan untuk Singapura dan tindakan kepimpinan Malaya ini yang diketuai oleh TAR melalui parti UMNO telah membolehkan parti UMNO mendapat 2/3 kuasa di parliament. 

Tindakan ini sekaligus membolehkan parti UMNO menggubal, menambah, memindah dan mengubah Perlembagaan Malaysia sewenang-wenangnya.

Cuba kita selidiki kecurangan dan kospirasi politik yang telah di lakukan oleh kepimpinan UMNO di Sabah khasnya sejak Sabah bersetuju bergabung membentuk Gagasan Penubuhan Malaysia (Federation of Malaysia).

(1963 - 1964) Donald Stephen (Tun Fuad) digulingkan kerana mengkritik penyingkiran Singapura

Donald Stephen (Tun Fuad) telah digulingkan dari jawatan Ketua Menteri Sabah pertama digantikan Datu Mustapha (Tun) dengan penglibatan kepimpinan UMNO Kuala Lumpur (Syed Kechik sebagai penasihat kepada Tun Mustapha dikatakan telah memainkan peranan penting dalam hal ini). 

Oleh kerana Tun Fuad begitu konsisten dalam isu penyingkiran Singapura dan keperluan untuk menyemak semula perjanjian dalam Perjanjian Penubuhan Malaysia itu, maka Kuala Lumpur telah menghantar Tun Fuad telah dilantik menjadi Menteri Persekutuan dan di hantar ke Australia sebagai Duta. Konspirasi dan manipulasi sandiwara politik ini terjadi kerana Donald Stephen sebagai Ketua Menteri Sabah pertama telah memperlihatkan kesungguhannya mempertahankan Konsep Asal Pembentukan Malaysia iaitu RAKAN KONGSI SAMA TARAF. 

(1967 – 1975) Tun Datu Mustapha digulingkan kerana tidak tunduk kepada Kuala Lumpur

Keengganan Tun Datu Mustapha, Ketua Menteri Sabah untuk tunduk kepada kehendak Kuala Lumpur pada tahun 1975, menyebabkan Kuala Lumpur tidak selesa dan melihat tindak-tanduk Tun Datu Mustapha sebagai menggagalkan usaha Kuala Lumpur untuk terus menguasai Sabah. 

Oleh sebab keengganan untuk tunduk kepada permintaan Kuala Lumpur maka Tun difitnah bahawa kononnya Tun Datu Mustapha sedang merancang membawa keluar Sabah dari Malaysia. Mungkin kita masih ingat lagi perkara-perkara yang telah melabelkan parti USNO ini sebagai parti zalim kerana Kuala Lumpur telah memainkan satu sandawara politik yang mana lelaki berambut panjang ditangkap dan digunting rambutnya, perempuan yang memakai mini-skirt ditangkap dan digunting mini-skirtnya sehingga Nampak pakaian dalam dan paderi, pastor, penginjil ditangkap dan dipenjarakan. 

Kuasa menangkap iaitu polis dan tentera bukanlah atas kuasa kerjaan negeri tetapi terletak di Kuala Lumpur. Kepolisian dan ketenteraan adalah kuasa dan arahan Kuala Lumpur pada masa itu. Kuasa polis dan tentera telah digunapakai oleh Kuala Lumpur dalam usaha mereka untuk terus menakut-nakutkan rakyat Sabah dan meneruskan usaha mereka untuk menjajah serta mendominasi politik di Sabah. 

Maka dengan itu, Kuala Lumpur menaja Parti BERJAYA untuk menumbangkan USNO dalam pilihan raya negeri pada tahun 1976. Dalam pilihanraya tersebut, USNO telah tumbang di tangan BERJAYA. 

Tun Fuad dipanggil semula untuk menerajui parti Berjaya ini kerana Haris Salleh tidak mendapat sambutan dari kaum KDM di Sabah pada masa itu kerana Haris adalah kacukan Pakistan dan sangat sudah bagi Haris untuk mendapat sokongan dari kaum KDM (KDM pada masa itu adalah penduduk majority di Sabah).

(1975 – 1976) Isu meletakkan hak minyak kepada Petronas

Keengganan Tun Datu Mustapha untuk menyerahkan kekuasaan minyak petroleum Sabah kepada Kuala Lumpur melalui Petronas, tidak menyenangkan Kuala Lumpur. 

Sumber mengatakan bahawa Tun Datu Mustapha menuntut supaya Sabah mendapat 35% daripada hasil minyak petroleum Sabah, sedangkan Kuala Lumpur hanya mahu memberi 5% kepada Sabah. Parti USNO pimpinan Tun Mustapha digulingkan oleh Kuala Lumpur!

Tun Fuad Stephens (Donald Stephens) merupakan ketua menteri yang bertanggungjawab dalam penyatuan Sabah ke dalam Malaysia. Isu royalti minyak Sabah masih dalam perbincangan ketika itu. Perjanjian dan beberapa masih lagi di peringkat perbincangan. 

Perjanjian meletakkan hak kepada Petronas untuk mengurustadbir minyak di Sabah sepatutnya diadakan di Labuan pada 6.6.1976 oleh Tun Fuad dan diiringi oleh barisan cabinet Sabah yang terdiri daripada Tun Mohd Fuad Stephens (Ketua Menteri Sabah), Datuk Peter Mojuntin (Menteri Kerajaan Tempatan Negeri), Datuk Chong Tahin Vun (Menteri Perhubungan dan Kerja Raya), Datuk Salleh Sulong (Menteri Kewangan Negeri) dan Darius Binion (Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri). 

Oleh kerana terma-terma dalam perjanjian minyak berat sebelah maka Tun Fuad membuat keputusan untuk tidak menandatanganinya lalu membawa usul perjanjian tersebut ke Kota Kinabalu untuk dibincangkan dengan kabinet Sabah dan dijadualkan pada sebelah malamnya untuk balik semula ke Labuan untuk majlis penandatanganan. Tetapi malangnya menteri-menteri kabinet bersama dengan ketua mereka mati dengan tragik kerana kapal terbang (jenis Normad) yang mereka naiki jatuh terhempas berdekatan lapangan terbang Kota Kinabalu. 

Secara ringkasnya, Double 6 Tragedy ini adalah kisah nahas kapal terbang yang berlaku pada pada 6.6.1976 yang melibatkan 6 orang pemimpin Sabah. (Ref: http://www.youtube.com/watch?v=aYqRqN3-zWo). Selepas tragedi ini, rakyat Sabah sangat terkejut dan sedih kerana pemimpin-pemiminnya terlibat dalam nahas kapal terbang itu. 

Semasa rakyat Sabah masih lagi berkabung dan dalam keadaan yang tertekan dengan kematian pemimpin-pemimpin Sabah, Kuala Lumpur sekali lagi datang dengan perjanjian meletakkan hak minyak kepada Pentronas ini di Sabah dan Ketua Menteri Sabah pada masa itu (Haris Salleh) telah menandatangani perjanjian tersebut dan disaksikan oleh Pairin. 

Jelas sekali bahawa Kuala Lumpur telah menggunakan mengambil hak minyak Sabah ini secara kekerasan dan tekanan! Kuala Lumpur akan buat apa saja untuk kepentingan Agenda Malaya! 

27hb Ogos 1976, 2 bulan 21 hari selepas peristiwa 'double six', Sabah dan Sarawak diturunkan kedudukan dari rakan kongsi sama rata dengan Malaya kepada sama rata dengan 11 buah negeri di Malaya. Dari taraf negara kepada taraf negeri. Bermula tarikh inilah BLACK YEAR OF SABAH sehinggalah masakini!

(1986) Rusuhan di Sabah

Rusuhan Sabah 1986 berlaku di antara Mac dan Mei di beberapa lokasi seluruh negeri Sabah. Rusuhan itu tertumpu di Kota Kinabalu, dan juga bandar Tawau dan Sandakan. Pada 12 Mac, tujuh bahan letupan plastik telah diletupkan di Kota Kinabalu. Satu bom turut diletupkan di Tawau. 

Rusuhan itu telah mengakibatkan 5 kematian. Rusuhan itu terjadi berikutan keputusan Pilihan Raya Negeri Sabah, 1985, di mana Parti Bersatu Sabah (PBS) yang baru sahaja ditubuhkan telah menang, dan menjatuhkan parti BERJAYA dari tampuk pemerintahan. BERJAYA merupakan kerajaan sebelum itu dan merupakan parti komponen Barisan Nasional. 

Telah dilaporkan bahawa kumpulan perusuh telah berarak untuk cuba menggulingkan presiden PBS Datuk Joseph Pairin Kitingan dari jawatan Ketua Menteri. Jelas sekali pihak Kuala Lumpur yang telah menaja parti Berjaya telah kalah dan Kuala Lumpur telah menggunakan taktik kotor mereka iaitu memperalatkan PTI buat kacau di Bandar-bandar utama Sabah untuk mempromosi TERROR di kalangan rakyat asal Sabah! 

Inilah satu lagi sandiwara politik Kuala Lumpur di Sabah kerana kalah dalam pilihanraya!

(Nota: RUSUHAN DI KOTA KINABALU TELAH DIREKA KHAS OLEH KUALA LUMPUR KERANA PARTI BERJAYA YANG DITAJA KALAH TERUK DALAM PRU)

(1986 – 1994) Kejatuhan Parti Bersatu Sabah (PBS)

Apabila Kerajaan Berjaya ditumbangkan PBS dalam pilihan raya 1985, Datuk Joseph Pairin (Tan Sri) tidak mendapat sokongan sepenuhnya oleh Kuala Lumpur kerana perjuangan PBS pimpinan Datuk Joseph Pairin Kitingan (Tan Sri) pada ketika itu dilhat mencabar kepimpinan Persekutuan dengan mengungkit hal berkaitan dengan Perkara 20 dan Perjanjian Malaysia yang di perkenalkan oleh Datuk Dr Jeffrey dalam perjuangan PBS. 

Dalam Pilihan Raya Negeri Sabah 1994, PBS menghadapi tentangan hebat daripada BN yang kini diketuai UMNO yang telah melebarkan sayap ke Sabah. Sebelum itu, PBS turut kehilangan beberapa tokoh pemimpinnya seperti mendiang Datuk Mark Kodingyang telah menubuhkan AKAR dan Datuk Yong Teck Lee yang telah menubuhkan Parti Maju Sabah (SAPP) di mana mereka telah menyertai Barisan Nasional. 

Kemasukan UMNO di Sabah telah memecah belahkan perpaduan pemimpin-pemimpin PBS kerana UMNO yang diketuai oleh Mahatir dan Timbalannya Annuar telah memperkenalkan formula PECAH dan PERINTAH yang mana pemimpin-pemimpin PBS yang keluar dan menyertai BN akan diberi jawatan Ketua Menteri Sabah sekiranya melompat dari PBS. 

Maka terjadikan aksi-aksi katak melompat ke BN. Siri lompatan ini adalah tajaan Kuala Lumpur pimpinan UMNO yang didalangi oleh Annuar kerana Annuar adalah master mind untuk fomular pecah dan perintah ini di Sabah yang telah diamanahkan oleh Mahatir. (ref: http://www.youtube.com/watch?v=f4_hTItpHr4&feature=youtu.be). 

Dr. Jeffrey kembali ke pangkuan PBS dan membantu parti tersebut untuk menghadapi pilihanraya 1999.

(1991) Dr. Jeffrey G Kitingan ditahan ISA

Dr. Jeffrey, telah berusaha sejak 1986 mendidik rakyat tentang Hak Istimewa Sabah yang dijamin dalam Artikel VIII Perjanjian Malaysia dan 20-PERKARA sambil mengingatkan Kerajaan Persekutuan (Kuala Lumpur) supaya menghormati perjanjian tersebut. Namun, usaha Dr. Jeffrey ini dihalang oleh Kuala Lumpur. 

Mahatir telah memberi amaran kepada beliau, “JEFFREY, ORANG-ORANG KAMPUNG TIDAK TAHU TENTANG HAK-HAK NEGERI SABAH DAN 20 PERKARA, KENAPA KITA HARUS MEMBERITAHU MEREKA? LAPORAN DARI SPECIAL BRANCH (POLIS SB) MENGATAKAN BAHAWA KAMU DAN IDS BERTANGGUNGJAWAP MEMBERITAHU RAKYAT…” 

Kemudian tidak lama dari itu, Dr. Jeffrey diburu bagaikan seorang penjenayah oleh pihak polis sehingga beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 13hb. Mei 1991. Dr. Jeffrey ditahan di bawah akta ISA selama 2 tahun 7 bulan. 

Sejak penahanan Dr. Jeffrey ini, tiada lagi pemimpin-pemimpin Sabah yang berani meneruskan agenda menuntut hak ini kerana ditakut-takutkan dengan akta ISA. Ini jelas terbukti bahawa, Kuala Lumpur bukan saja bermain sandiwara tetapi lebih teruk dari itu. 

Kuala Lumpur yang di bawah pimpinan Mahatir menggunakan pentadbiran kuku besi (regime Mahatir) dalam segala hal di Sabah khasnya. Manipulasi jenayah politik Kuala Lumpur ini telah menjadikan rakyat Sabah kehilangan hak-hak. 

Pada hari ini, selepas 50 tahun, kita menyedari walaupun sedikit berlambat, bahawa Malaysia adalah bukan Malaysia seperti yang dijanjikan kepada kita, iaitu gabungan sama rata di antara 4 buah Negara iaitu Sabah, Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu. 

Sabah dan Sarawak telah menjadi negeri ke 12 dan ke 13 sejak penyingkiran Singapura (1965) di bawah jajahan Persekutuan Tanah Melayu! Sabah terus dimanipulasi oleh Kuala Lumpur sehinggalah sekarang! Jadi? Masa kita sudah sampai untuk TAKE CHARGE! GOD is watching!

Agenda Borneo – Sejak Dr. Jeffrey dibebaskan dari tahanan ISA, beliau meneruskan perjuangan ini melalui parti politik namun bermacam-macam bentuk tohmahan dan kritikan ditempuhi untuk mencapai hasrat menuntut hak Sabahan. 

Untuk meneruskan perjuangan Agenda Borneo ini, beliau telah menubuhkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan dan bukan parti politik yang dinamakan “UNITED BORNEO FRONT (UBF)” sebagai landasan meneruskan usaha mendidik rakyat Sabah tentang hak-hak yang seharusnya menjadi hak mutlak rakyat Sabah sejak Sabah diberi kebebasan dari penjajah British pada 31hb. Ogos 1963. 

(NOTA: PENAHANAN DI BAWAH ISA OLEH KUALA LUMPUR TELAH MEMPROMOSI SATU BENTUK TERROR (terrorist act) KEPADA RAKYAT SABAH AGAR TUNDUK KEPADA KUALA LUMPUR SEPENUHNYA)

(1990an – masakini) Projek Mega Kuala Lumpur UMNO iaitu IC PROJEK

Projek IC merujuk kepada 'projek rahsia' untuk mengubah demografi negeri Sabah dan mencemari daftar pemilih dalam sistem pilihan raya Malaysia khasnya di Sabah. 

Projek IC dilaporkan sebagai operasi bersepadu tetapi terselindung pada tahun 1980-an dan 1990-an untuk memberi kad pengenalan kepada rakyat asing, yang dijadikan sebagai Fixed Deposit sebagai usaha untuk mengubah demografi Sabah yang menguntungkan UMNO. 

Pentadbiran Mahathir melancarkan projek itu untuk "mengimbangi penduduk perbezaan bangsa dan agama di Sabah". Sentimen pemisahan di Sabah pada masa depan dapat dikekang, dan di samping memperkukuhkan Umno yang diperlukan bagi menguasai negeri Sabah sepenuhnya. Perkara ini telah didedahkan dalam buku penulis Mutalib MD dan Dr Chong Eng Leong. 

Pada pilihan raya 1995, Kuala Lumpur melalui UMNO telah menggunapakai PTI yang diberi IC Projek untuk meraih undi. Cuba lihat manusia-manusia PTI tajaan Kuala Lumpur UMNO ini (ref: http://www.youtube.com/watch?v=zBOhYGkEhio). Kuala Lumpur yang dipimpin oleh UMNO akan buat apa saja untuk mempastikan kemenangan BN di Sabah! POSIK!

(Feb 2013 – masakini) Pencerobohan Lahad Datu oleh penceroboh kononya (waris Sultan Sulu) 

Lahad Datu??? Sekarang ini pula kita diambang PRU13 yang mana pihak Kuala Lumpur pimpinan UMNO sedang menghadapi saat getirnya dalam usaha untuk mengekalkan kekuasaan politik di Sabah. Berlaku pula kes pencerobohan di Lahad Datu yang mana kononya "KESULTANAN SULU" pula dijadikan sebagai alasan pencerobohan itu. 

Penceroboh yang lengkap bersenjata dirunding pula oleh Kuala Lumpur, sedangkan tuntutan hak dan kuasa kemerdekaan rakyat Sabah melalui 20 Perkara dan Perkara 8 dalam Perjanjian Malaysia tidak pula dirunding oleh Kuala Lumpur. Secara realitik dan holistic, Kuala Lumpur masakini sedang mengatur satu lagi bentuk sandiwara politik mereka di Sabah dengan mempromosi TERROR atau FEAR factors. 

Oleh kerana pilihanraya 13 ini merupakan pilihanraya yang sangat getir, Kuala Lumpur pimpinan UMNO sekali lagi menghasut rakyat, menipu rakyat, memanipulasi minda rakyat, melakukan jenayah politik khasnya di Sabah kerana “BN AKAN BUAT APA SAJA UNTUK MENANG PRU13 INI!” Pencerobohan ini adalah satu alasan politik Kuala Lumpur untuk tidak membubarkan parlimen sehingga segala bentuk rasuah politik seperti tangki biru, zink, BR1M 3.0, 4.0 dan 5.0 dapat mereka lancarkan. 

Ini juga satu bentuk jenayah politik rasuah Kuala Lumpur. Ada juga sumber mengatakan bahawa kes pencerobohan ini hanya satu gimik retorik politik Kuala Lumpur untuk mengabui mata orang ramai mengenai kes RCI yang sedang giat dijalankan sekarang dan ada juga suara mengatakan bahawa adengan kes penceroboh ini juga satu approach untuk melambat-lambatkan PRU13.

Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz

MALAYSIA tidak pernah merdeka!

MALAYSIA tidak pernah merdeka! Mengapa? Pernahkah Malaysia dijajah? TIDAK! Apa yang perlu disambut ialah Hari Malaysia (Malaysia Day) pada 16 September setiap tahun.

Bukankah dengan mengatakan Malaysia Merdeka, ia membawa erti seolah-olah Malaysia pernah dijajah oleh kuasa asing? Kalau betul Malaysia dijajah, siapakah yang menjajah Malaysia?

Setahu saya, hanya North Borneo (Sabah), Sarawak, Singapore dan Malaya sahaja yang dijajah oleh kuasa asing iaitu British. Pada 31 Ogos 1957 adalah hari kemerdekaan Malaya yang bebas daripada kuasa asing manakala Sabah merdeka pada 31 Ogos 1963.

Maka, jangan keliru akan perkara ini yang telah diputar belitkan oleh kerajaan Malaya kerana 'Malaysia' adalah nama yang dipersetujui oleh empat buah negara yang ingin membentuk negara bersekutu.

Walaupun sebelum itu, Malaya ingin mengunakan nama Melayu Raya dalam persekutuan ini (konsep yang dicuri daripada Indonesia yang berkeinginan untuk mewujudkan negara Indonesia Raya) tetapi tidak diterima oleh 3 buah negara kerana ia lebih mengambarkan Kemelayuan.

Maka, sedarlah akan hal ini. Kibarkan bendera Sabah dan bukan bendera Jalur Gemilang kerana jikalau anda sedari, itu adalah bendera penjajah!

Oleh itu, saya menyeru anda sekalian yang menggelarkan diri mereka 'Anak Sabah', 'Bangsa Sabah', 'Bangsa yang Merdeka dan Berdaulat' dan 'Bangsa yang Berani' untuk bersama-sama kibarkan bendera Sabah sebanyak yang mungkin di halaman rumah, kampung atau sekitar tempat tinggal anda untuk menghidupkan semangat Kemerdekaan yang telah diberikan kepada kita oleh pihak British pada 31 Ogos 1963.

Tarikh inilah yang mesti kita pertahankan walau apa cara sekalipun. Jangan cuba menafikan kenyataan ini kerana ini adalah fakta! Maka, mari kita bersama-sama menyambut hari Kemerdekaan kita. Kemerdekaan Negara Sabah (North Borneo) kerana kita sekali Merdeka, selamanya MERDEKA!

Salam Hormat,

TRULY SABAHAN

Two sides of the same coin! - STAR Sarawak


"What is my comment on the newly approved Parties?", I was asked this morning by a reporter.

I told him that it is all right with STAR. There is no good reason for the government to withhold any registration of any party as it is the right to start a new Party if they are not happy with any of the existing ones. Should too many parties affect our National Security. Unlikely!

Our Freedom to associate and discuss must be respected. STAR believes that the new generation of voters would be matured that they would not be easily hoodwinked. A two Party system will only work when there are two clear choices offered by the system. As of now we have BN and PR which operates on a principle that one is better than the other but in fact two sides of the same coin!

Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz

The saga of YB Jelani Hamdan - BORNEO AGENDA VS MALAYA AGENDA


Jelin Darsanap @ Jelani Hamdan merupakan ADUN N04, Matunggong 



YB Jelani meninggalkan parti MALAYA, iaitu PKR,

Menurut YB Jelani, dia meletakkan jawatan sebagai Naib Pengerusi 1 PKR Sabah, adalah disebabkan beliau tidak dapat bekerjasama dengan kepimpinan PKR dan juga Datuk Lajim Ukin selaku Pengerusi PKR Sabah.

Perletakan jawatan YB Jelani sebagai Naib Pengerusi 1 PKR Sabah, menunjukkan bahawa YB Jelani tidak keluar daripada PKR kerana pangkat dan kuasa. Justeru, apakah sebenarnya yang mendorong YB Jelani bertindak meletakkan jawatan tersebut yang mampu menjamin beliau untuk kekal sebagai Ahli DUN untuk 2 penggal lagi, berdasarkan sentimen pengundian di DUN Matunggong?

Harus diingat bahawa YB Jelani merupakan Naib Pengerusi 1 yang dilantik oleh Pengerusi PKR Sabah, Datuk Lajim Ukin. Dengan perletakan jawatan tersebut, bermakna imej Datuk Lajim Ukin sebagai pengerusi PKR Sabah juga akan terjejas dan bakal menyebabkan konflik dalaman PKR semakin parah kerana ahli akar umbi PKR kebanyakannya tidak bersetuju terhadap perlantikan Datuk Lajim Ukin sebagai Pengerusi PKR Sabah. 

Malah, pandangan ahli akar umbi PKR Sabah tidak diendahkan dan tidak dibawa berbincang bersama oleh Anwar Ibrahim apabila melantik Datuk Lajim Ukin sebagai Pengerusi PKR Sabah. Adakah dengan langkah drastik YB Jelani tersebut, akan mendorong lebih ramai ahli PKR untuk keluar parti?

Selain itu, Jelani juga berkata bahawa selama ini dia tiada keahlian PKR. Walaupun dia cuba menghubungi pihak atasan untuk bertanya keahliannya, namun dia diberitahu bahawa namanya tidak ada dalam penyenaraian daftar keahlian. Difahamkan juga bahawa YB Jelani Hamdan akan menubuhkan parti barunya yang diberi nama IKATAN.

Logo Parti IKATAN (Belum disahkan setakat ini)

Parti IKATAN dan Penyingkiran parti MALAYA (PKR) dari SABAH,

Tindakan YB Jelani TIDAK MENDAFTAR SEBAGAI AHLI PKR dan mempergunakan logo parti PKR semasa PRU-13 ialah strategi politik untuk menyingkirkan parti MALAYA dari bumi Sabah, tidak kira samada parti tersebut parti BN atau PR. 

Strategi tersebut telah berjaya. Sekarang, bermakna Sabah memiliki seorang lagi YB yang berstatus SABAH dan bukan berstatus parti MALAYA. 



United Borneo Front (UBF) a.k.a. BARISAN BORNEO BERSATU

Dengan penubuhan parti IKATAN yang bakal ditubuhkan, adakah Parti IKATAN juga akan menjadi salah satu parti komponen Barisan Borneo Bersatu? 

Spekulasi ini tidak boleh diambil ringan kerana mengikut perkembangan terkini, Barisan Borneo Bersatu semakin bertambah kuat dan semakin mendapat sokongan daripada Sabahan kerana memperjuangkan Agenda Borneo. 

THEORETICAL rivalries of politic in Sabah


Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz



BAJET 2014: Airport upgrade...RECYCLE PROJECT



Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz

BAJET 2014: Flood mitigation plan...FAIR?



Facebook Page: STAR, Sarawak
Facebook Page: STAR N38 JEMORENG
Facebook Group: STAR N38 JEMORENG
Facebook Page: STAR P207 IGAN

By, Rajah Raqafluz

STAR candidate wants July 22 public holiday

KUCHING: State Reform Party (STAR) Stampin candidate Lina Soo wants July 22 to be declared as Sarawak Independence Day and a public holiday in place of Aug 31.

Soo explained that Sarawak gained its independence from the British on July 22, 1963 and not Aug 31, which is when Malaya gained independence in 1957.

In a press statement yesterday, Soo said Sarawakians have been celebrating Malaya’s independence day every year on Aug 31 and ignoring our own history.

“Neither did Malaysia give us independence as we were an independent and sovereign nation before we formed the Federation of Malaysia with Singapore, Sabah and Malaya on Sept 16, 1963,” said Soo.

She pointed out that July 22 saw Sarawak having its first Chief Minister — the late Tan Sri Stephen Kalong Ningkan.

“We also had our Sarawak Constitution 1941, our Sarawak flag, our Sarawak anthem ‘Fair Land Sarawak’, and our own stamps,” said Soo.

She added that Sarawak cannot continue to be subservient to Malaya by celebrating Malaya’s independence day and hiding Sarawak’s own history.

“Fifty years and not 55 years is the number of years of our independence. It is now time to put history right by telling the whole truth to the people of Sarawak,” she stressed

STAR to continue fight for Sabah’s rights and autonomy, says chairman


KOTA KINABALU: State Reform Party (STAR) will continue its political struggle for justice and change and for the recognition and implementation of Sabah’s rights and autonomy, said its chairman, Datuk Dr Jeffrey Kitingan.

In a statement here yesterday, Jeffrey said that STAR would undergo internal change, firstly by re-organising and re-strategising the party to empower its mission to educate Sabahans about Sabah’s position within the Malaysian Federation.

He said this must be sustained for the future of the state.

“There are so many things to do ahead of us, one of which is to push even harder for land reform and institutional changes,” he said.

“We had started the ball rolling on educating the people on critical issues affecting their lives and Sabah’s future, and this process need to be continued and accelerated to fulfilment.”
He also recorded his gratitude to all the voters who had given their votes to the STAR’s candidates, and especially those who gave him the victory in Bingkor.

“My objective is to make Bingkor a model of rural socio-economic transformation. But rest assured that my service as a leader will not be limited to Bingkor alone but to all Sabahans,” he said.
“STAR will be the voice of Sabahans who want justice, their rights reinstated, and for Sabah to be an autonomous region in the federation.”

Jeffrey added that since the people had given STAR one seat, the party would capitalise on this as a platform and launching pad to continue to raise various issues and to push for the revival of Sabah’s rights.

“This single seat is only the beginning. Don’t forget that even PKR also had only one parliamentary seat in 1999. Our strength is the truth, not on our ability to lie and cheat,” he said.
“And I believe this weapon alone will eventually galvanise the people’s solid support in the near future.

“I call upon all leaders, members and supporters of STAR not to be discouraged, but to continue believing in the future and our struggle for the what is right, for justice and for a new Sabah.”

Read more: http://www.theborneopost.com/2013/05/09/star-to-continue-fight-for-sabahs-rights-and-autonomy-says-chairman/#ixzz2k6eSUn6d

Sumpahan "RAHMAN" berakhirnya umno


Mengikut teori yang diadaptasi dari nama PM Malaysia yang pertama, Najib merupakan PM UMNO yang terakhir. Jika dilihat dari permilihan tampuk tertinggi UMNO baru-baru ini, jelas jawatan yang ada masih diduduki oleh muka-muka lama.


Kebanyakkan calon yang mendapat sokongan dari peringkat bawah ditolak oleh peringkat bahagian disebabkan permasalahan "team tag" yang ada di dalam UMNO itu sendiri. Bahkan kekalahan Mukriz dibayangkan dengan politik wang dan ramai yang takut akan bayang-bayang Tun M berkomplot mahu kemaraan Mukriz disekat.

Slogan meremajakan UMNO cuma tinggal kenangan. Orang-orang UMNO sendiri banyak yang kecewa dan marah. Bahkan Menteri amaran dan Menteri tokey lembu yang ditolak terang-terangan oleh orang melayu sendiri masih lagi mampu menang bergaya. Jika dianalisis keputusan PRU 13, BN gagal mengekalkan rentak yang cemerlang dan banyak kerusi dirampas oleh pihak PR.

Jika nanti PRU 14 menjelang, berkemungkinan besar BN akan tumbang disebabkan rakyat sudah mula meluat dengan gelagat pemimpin UMNO. Jika orang Melayu sendiri banyak yang tolak UMNO dan orang-orang Kristian yang masih terluka dengan isu Kalimah Allah, maka tidak hairanlah BN dan UMNO akan berkubur selamanya.

Orang-orang cina dan india sudah lama beralih angin dan menyokong PR. Ini jelas dengan kekalahan teruk parti MCA dan MIC pada PRU13. Cuma sekarang, Sabah dan Sarawak yang masih percaya dan kekal memberi undi menang kepada BN. Tapi, disebabkan sekarang kerajaan masih angkuh dengan menaikkan harga barang serta menurunkan subsidi, saya dapat rasakan rakyat sabah dan sarawak sudah mula marah dan tertipu. Suapan-suapan seperti BR1M dan banyak lagi tidak akan mampu menawarkan amarah hati mereka ini.

Konklusinya, lengkaplah TEORI RAHMAN dan Malaysia akan mendapat PM baru yang bukan dari UMNO pada PRU 14 yang akan datang.

DATUK DR JEFFREY KITINGAN’S MAIDEN SPEECH AT DUN JUNE 2013

Dear All

We are pleased to enclose herewith our Press Release "Datuk Dr. Jeffrey Kitingan's Maiden Speech Debating on TYT's Policy Speech" that was delivered by Dr. Jeffrey as YB Bingkor at the Sabah State Legislative Assembly this morning for your reading.


DATUK DR JEFFREY KITINGAN’S
MAIDEN SPEECH @ DUN JUNE 2013
---------------------------------------------------

UCAPAN TERIMA KASIH
------------------------------
Terima kasih Tuan Speaker, kerana memberikan saya peluang membahaskan ucapan Dasar Kerajaan yang telah disampaikan oleh TYT dua hari yang lalu, pada 17hb. Jun.

UCAPAN TAHNIAH KEPADA BN
-------------------------------------
Saya ingin mengambil kesempatan ini juga untuk mengucapkan syabas dan tahniah kepada Barisan Nasional yang telah diberikan mandate untuk menerajui Kerajaan Sabah dalam pilihanraya yang baru saja selesai.
Saya juga mengucapkan tahniah kepada YB-YB lain yang telah berjaya dipilih.

UCAPAN DASAR KERAJAAN HANYALAH “BUSINESS AS USUAL
------------------------------------------------------------------------
Menyentuh tentang Ucapan Dasar Kerajaan yang disampaikan oleh TYT, saya tidak melihat apa-apa yang baru tetapi merupakan “BUSINESS AS USUAL” selain daripada isu keselamatan dan kenyataan bahawa Kadar Kemiskinan telah turun kononnya daripada 19.7% pada 2009 kepada 8.1% pada 2012. Ini adalah pengakuan yang jelas bahawa Sabah negeri termiskin di Malaysia.

Saya lebih mengharapkan supaya Dasar Kerajaan menyentuh sedikit sebanyak tentang Manifesto Barisan Nasional dan sejauh manakah Kerajaan akan melaksanakan dan menepati janji-janji Manifesto pilihanrayanya dalam penggal ini sayangnya tidak disentuh sama sekali.

Apa pun saya, sebagai Wakil Rakyat Bingkor, mengucapkan terima kasih atas Ucapan Dasar itu yang saya gelarkan sebagai “Biasa-Biasa Saja”… “BOLEHLAH KALAU KAMPUNG-KAMPUNG”

NEED SOMETHING MORE POWERFUL AND TRANSFORMATIONAL
---------------------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, benarkan saya memberi pandangan saya sebagai pemerhati politik yang tengah-tengah.

Pada pendapat saya, sekiranya Kerajaan meneruskan sikap dan pendekatan yang sama seperti dulu tanpa perubahan dan wawasan yang baru atau tindakan yang berani, Sabah akan terus mengalami prestasi sejarah selama 50 tahun ini – iaitu “IRI OM IRI” dalam Bahasa Dusun.

Tuan Speaker, untuk kita maju ke hadapan dengan lebih mantap dan secara “leaps and bounds”, Kerajaan dan Pemimpin-pemimpin perlu buat beberapa perubahan.

Pertama, dari segi sikap/attitude terhadap TANAH AIR kita sendiri iaitu bahawa Sabah hanyalah Negeri yang ke-12 dan bukannya sebuah Negera yang bergabung dengan Malaya dan Sarawak untuk membentuk Persekutuan Malaysia.

KELMARIN, YB SG. SIBUGA YANG JUGA YAB. KETUA MENTERI SENDIRI TELAH MENGAKUI SABAH TELAH MENCAPAI KEMERDEKAAN SENDIRI KEMUDIAN MEMBENTUK MALAYSIA BERSAMA MALAYA, SINGAPURA DAN SARAWAK.
DISINI SAYA INGIN MENCADANGKAN KEPADA KERAJAAN SUPAYA MEMBETULKAN KENYATAAN YANG SALAH DALAM WEBSITE KERAJAAN, MENGATAKAN BAHAWA SABAH TELAH MENCAPAI KEMERDEKAAN MENERUSI MALAYSIA PADA 31HB. OGOS 1963.

Kedua, dari segi pendekatan atau “approach” yang berasaskan kepada tanggapan bahawa Kerajaan Pusat adalah di kuasai oleh Malaya dan kita, Sabah sebagai Negeri yang ke-12, hanya ikut sahaja sebagai Negeri “Subservient”.

Oleh sebab sikap dan pendekatan sedemikian Sabah telah menjadi Negeri yang hanya bergantung nasibnya kepada Kuala Lumpur (K.L.-dependent)/Kerajaan Persekutuan tanpa perancangan yang menyeluruh atau komprehensif atau berstrategik jangka panjang (devoid of long-term strategic plan).

Akibat daripada sikap dan pendekatan inilah juga pemimpin-pemimpin kita di Sabah kehilangan “fresh ideas” atau menerokai dasar-dasar yang mencabar – dan, kita faham.

IMPROVE STATE FINANCIAL CAPACITY AND INVEST IN OUR FUTURE
----------------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, izinkan saya membuat beberapa cadangan yang dapat membantu Kerajaan membuat pembaharuan yang boleh menguntungkan SABAH dan Rakyat Sabah terutama sekali dari segi HASIL DAN KEWANGAN yang berterusan. Seperti mana yang kita tahu, Kerajaan Sabah pada masa kini walau sehebat mana pun Menteri Kewangan, Sabah hanya boleh menghasilkan RM4 bilion dalam tahun 2013 sedangkan Sabah mampu menghasilkan lebih daripada RM50 bilion setahun. Dimana kah logik atau silapnya sehingga ini berlaku – iaitu Sabah, Tanah Air kita yang tercinta ini kaya raya tetapi dalam masa yang sama, KITA TERMISKIN.

TO COLLECT 40% OF NET REVENUE
-----------------------------------------------
Maka itu, saya ingin mencadangkan supaya Kerajaan Sabah bertindak berani dengan menuntut kutipan 40% atau 2/5 daripada Hasil Bersih pungutan Hasil/Cukai dari Sabah setiap tahun seperti mana yang diperuntukkan dalam Jadual Ke-10 Perlembagaan Persekutuan yang tidak lagi dikutip sejak 1976.

Mengikut kenyataan Pengarah Hasil Dalam Negeri, Sabah (IRB Sabah Director), pungutan Hasil Cukai di Sabah pada Tahun 2012 ialah RM38 bilion dan sasaran Lembaga Hasil pada tahun 2013 ialah RM40 bilion! Hasil cukai ini tidak termasuk Hasil Minyak oleh Petronas atau hasil Jabatan-jabatan dan Agensi-agensi Persekutuan yang lain.

Bayangkanlah 40% daripada RM40 billion adalah berjumlah RM16 bilion. Maknanya, Sabah bakal menikmati Hasil Negeri sebanyak RM20 bilion setahun iaitu RM16 bilion campur RM4 bilion paling tinggi. Atau paling rendah (RM40 bilion tolak RM10 bilion grant kali 2/5 berjumlah RM12 bilion) campur RM4 bilion iaitu RM16 bilion setahun.

Jumlah ini mampu kita perolehi kerana ini adalah Hak Sabah – iaitu hak agihan hasil Negeri yang termaktub dan dibenarkan melalui Jadual Ke-10 Perlembagaan Persekutuan.

REVIEW THE OIL/PETROLEUM AGREEMENT
---------------------------------------------------
Tuan Speaker, saya juga ingin mencadangkan supaya Kerajaan Sabah dan Sarawak bertindak sehaluan untuk menuntut Hak Minyak sendiri sebab kita ada asas yang kukuh untuk berbuat demikian seperti berikut:-

Hasil Bumi/Sumber Asli adalah Hak Mutlak Sabah mengikut Perlembagaan dan undang-undang
Natural Resources are Constitutional Rights of State (Sabah Land Ordinance);
Federal vs. State List of the Federal Constitution – Land and Natural Resources are under State List;
The 1974 Petroleum Development Act may even be unconstitutional because the Federal Government cannot legislate maters under the State List;
Vesting Order issued by the Federal Government in 1975 under the Petroleum Development Act (PDA) is unconstitutional sebab Tanah/Minyak bukan Kerajaan Pusat punya;
Sabah State Boundaries established in 1954 extends to its continental shelf (Article 1(3) of Federal Constitution);
Not Right to deprive Sabah to impose royalties on oil (Refer to Clause 4 of the 1976 Oil Agreement);
Circumstances under which 1976 Oil Agreement was signed, etc.

Tuan Speaker, Kerajaan Sabah dan Pemimpin-pemimpin Sabah mesti berani untuk menuntut haknya dan memperbetulkan yang tidak betul. Kita perlu BERANI KERANA BENAR!

Untuk makluman Tuan Speaker, walaupun tahun lalu Sabah hanya mengeluarkan RM18.825 bilion nilai petroleum berdasarkan pengeluaran semasa sebanyak 170,000 tong sehari, jumlah pengeluaran ini dijangka berganda 3 kali kepada tahap melebihi 500,000 tong sehari pada 2015 mengikut jangkaan Petronas.
Bayangkanlah pulangan Hasil Minyak kepada Sabah sekiranya Kerajaan Sabah berjaya menuntut Hak Minyak ini.

Katakan lah Hasil Minyak Sabah pada 2015 adalah RM50 bilion dan Sabah mengutip 10% royalti atas RM50 bilion ini,
10% royalty atas RM50 bilion = RM5.0 bilion
Sewa tanah galian minyak = RM 10 juta
5% Hasil Minyak/Share = RM2.5 bilion
JUMLAH = RM7.5 bilion

Maknanya, Hasil Sabah boleh mencapai RM23.5 bilion iaitu RM16 bilion campur RM7.5 bilion.

Jika ini berlaku, Sabah boleh dimajukan dengan cepat dan pesat kerana hasil kita di tangan kita tanpa mengganggu sumbangan kita ke Kerajaan Pusat. Tidak perlu lagi Sabah mengemis di Tanah Air sendiri untuk mendapat peruntukkan daripada Kerajaan Pusat!

REDUCE CORRUPTION, TIGHTEN FINANCIAL PROCEDURES
----------------------------------------------------------------------
Dengan hasil dan kekayaan dari Sabah yang bakal kita nikmati, kita harus berwaspada kerana timbulnya pula masalah lain seperti pembaziran, rasuah dan lain-lain.

INVEST IN HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT
Sabah State Universities
Technical Institutes
Upgrade Existing Institutions
People Development Programs

ESTABLISH OR SET ASIDE FUNDS FOR THE FUTURE
---------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, Kerajaan Sabah juga harus menubuhkan atau menyimpan sebahagian daripada Hasil Sabah untuk masa depan dan generasi akan datang.

Pada masa ini, kita masih dalam khayalan kerana kita gagal menuntut hak kita dan masih takut untuk menghadapi cabaran kerana tindakan kita masih lagi dikuasai oleh sikap dan pendekatan yang lama.

Saya menjemput semua Yang Berhormat-Yang Berhormat di dalam Dewan yang mulia ini selaku pemimpin utama Sabah supaya berfikir matang-matang dan menghayati apa yang saya telah katakan sebentar tadi.

REDUCE OBSTACLES TO ECONOMIC GROWTH
--------------------------------------------------------
Tuan Speaker, Kerajaan Sabah juga harus menghapuskan halangan-halangan kepada pertumbuhan ekonomi. Antaranya:-
Dasar Kabotaj haruslah dimansuhkan di Sabah dan ianya tidak terpakai di Sabah kerana Dasar ini menjadi penghalang kepada pelabur-pelabur untuk melabur dan mendirikan industri perkilangan di Sabah.
Kos pelaburan tinggi dan tiada daya saingan untuk melabur di Sabah:-
Tiada pelaburan, tiada kilang;
Tiada kilang, tiada peluang pekerjaan diwujudkan;

Kerajaan harus juga memikirkan tentang pendekatan baru melalui Dasar – Satu Negara Dua Sistem (1 Country 2 System).
Ini adalah kerana dasar-dasar yang baik untuk Semenanjung tidak semestinya baik untuk Sabah/Sarawak malah mungkin merugikan Sabah/Sarawak kerana kedudukan geografi, socio-budaya, socio-ekonomi dan perbezaan politik. Semenanjung mencapai kemerdekaan pada 1957 dan negeri-negeri Semenanjung terikat dengan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 manakala Perjanjian Malaysia yang melibati Malaya, Sabah dan Sarawak adalah pada 1963.

BUILD SELF-RELIANCE AND REDUCE POVERTY
--------------------------------------------------------
Tuan Speaker, Kerajaan akan sentiasa gagal menangani masalah kemiskinan sekiranya masih mengamalkan cara yang lama dimana pendekatannya menggalakkan kepergantungan kerana ingin menguasai kelemahan rakyat –
Melalui subsidi;
Bantuan kebajikan yang tidak berasas;
Melalui pelbagai ugutan.

Saya ingin mencadangkan agar Kerajaan memperkasakan rakyat melalui Program-program:
Pembangunan Insan dan Latihan Kemahiran;
Pembentukan Mekanisma Pemboleh (Enabling Mechanisms);
Pengwujudan system dan Organisasi yang sesuai bagi rakyat terutamanya di luar Bandar untuk mengurus dan meningkatkan ekonomi mereka secara bersepadu, bersistem dan berorganisasi;
Mempromosikan amalan demokrasi kerana rakyat pada masa kini dibiarkan bertindak secara bersendiri.

RESTORING SOVEREIGNTY AND RIGHTS OF SABAH
------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, sebenarnya punca utama masalah k kita di Sabah adalah masalah kehilangan kuasa kemerdekaan Sabah yang mengakibatkan kita terus bersandar dan bergantung kepada kekuasaan Malaya atas nama Kerajaan Pusat Malaysia yang telah diperkukuhkan lagi melalui kemasukkan dan penguasaan parti-parti mereka di Sabah.

Disamping itu, Jabatan-jabatan, Agensi-agensi dan jentera-jentera Kerajaan Pusat telah mengembangkan sayap di Sabah secara besar-besaran dengan kakitangan dari seberang dan mendominasikan fungsi pentadbiran di Sabah sehinggalah berlakunya pertindihan kuasa Kerajaan di Sabah yang semakin bersaing secara negativf kepada Kerajaan Sabah.

Sekiranya ini dibenarkan berlaku berterusan tanpa kawalan, suatu hari nanti kuasa Kerajaan Sabah akan lenyap di tangan Kerajaan Pusat/Malaya yang bertopengkan Kerajaan Pusat Malaysia. Keadaan ini akan mengakibatkan kemerdekaan Sabah tiada erti lagi, tiada guna (meaningless) dan sia-sia sahaja.

Oleh sebab itu, Tuan Speaker, Kerajaan Sabah dan Pemimpin-pemimpin Sabah harus sedar dan faham tentang hal ini dan bertindak sebelum terlambat demi menyelamatkan Sabah Tanah Air kita yang tercinta dan kedaulatan Sabah.

Maka itulah saya mencadangkan supaya Kerajaan Sabah dan Pemimpin-pemimpin Sabah harus bersatu, bersefahaman dan bertindak untuk memulihkan kedaulatan dan kuasa autonomi Sabah dengan mempastikan:-
Perjanjian Malaysia 1963 diimplementasikan;
Perkara 20 dimeterai/dilaksanakan;
Status Sabah dan TYT dipulihkan sebagai Negara.

LEVERAGE SABAH/BN SABAH’S KUASA PENENTU (KINGMAKER ROLE)
-------------------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, mungkin ada di antara kita yang tertanya-tanya – Bolehkah kita lakukan ini?

Saya bilang BOLEH! sebab sekarang ini, tanpa disedar, kuasa ditangan kita di Sabah. Tanpa sokongan dari Sabah:
BN akan tumbang dan kehilangan kuasa pemerintahan di Putrajaya
Masukkan dalam ingatan bahawa kamulah, Yang Berhormat-Yang Berhormat BN Sabah sekarang adalah KUASA PENENTU (Kingmaker) siapa yang akan menerajui Putrajaya.
Please understand and put it in your heads that without Sabah:-
BN would have lost power in Putrajaya!
Put it in your heads that you, Sabah BN is now the King Maker!

Sabah/Sarawak kini tidak lagi bergantung kepada Umno atau Kuala Lumpur lagi untuk memegang kuasa memerintah seperti yang sudah-sudah.
Fahamkan bahawa Kuala Lumpur/Umno tidak lagi dapat memeras ugut kita seperti dulu.
Sabah/Sarawak no longer depends on UMNO or KL to be in power!
Realize that KL/UMNO no longer hold you at ransom.

Sebenarnya, keadaan sekarang adalah terbalik. Umno/Kuala Lumpur memerlukan kamu/kita!
In fact, it is now the other way around!

Boleh dikatakan bahawa sekarang Sabah pegang belabak Kuala Lumpur.
It can be said that, Sabah, now literally holds Kuala Lumpur’s balls.


Sabah kini umpama seorang gadis jelita dipinang oleh dua lelaki bangsawan – Najib dan Anwar.
Sabah is now like a beautiful girl being fought over between two gentlemen – Najib and Anwar.

Najib memerlukan Sabah untuk meneruskan kedudukannya sebagai PM dan hanya boleh berjaya sekiranya BN Sabah menyokongnya.
Najib wants to stay in power as PM but he can only succeed with your support (Sabah BN).

Anwar juga mengidam tempat Najib sebagai PM tetapi beliau hanya boleh berjaya dengan sokongan Sabah.
Anwar also desperately wants to be PM and take over from Najib but he can only do that with Sabah’s support.

Keadaan begitu jelas sekali. Begitulah betapa kuatnya kamu YB-YB BN sekarang selepas PRU-13. Akuilah kuasa dan kekuatan ini dan ambil lah peluang dan kesempatan ini demi menafaat Sabah dan masa depan generasi akan datang.
So, That’s how powerful you are now after GE13. Recognize this power and opportunity and use this power for the benefit of Sabah and the future generations.

Perlu juga difahamkan bahawa situasi unik ini mungkin tidak akan timbul lagi.
This unique situation may never arise again.

Kini masanya sudah tiba untuk menunjukkan dan membuktikan komitmen sebenar kamu untuk memperjuangkan pemulihan hak-hak, hak kemerdekaan dan autonomi dibawah 20-Perkara yang kini sudah hilang sambil menuntutbalik hasil-hasil dan hasil minyak kita.
Now is the time to show your real commitment to the restoration of Sabah’s lost rights and autonomy under the 20 Points to recover our revenues as well as our oil resources.

CABARAN-CABARAN DAN KOMITMEN PEMIMPIN-PEMIMPIN SABAH
-------------------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, terpulanglah kepada pemimpin-pemimpin kita samada bersedia menyahut cabaran-cabaran di hadapan kita kerana keputusan di tangan mereka.

Berfikirkan lah:- KEPUTUSAN DALAM TANGAN KAMU SEBAGAI KUASA PENENTU (KINGMAKER)

Buktikan bahawa YB-YB Kerajaan berusaha demi Sabah dan rakyatnya dan bukan kerana kepentingan peribadi.
Prove that you are working for the State and her people and not just for your personal interests.

Buktikan bahawa kamu YB-YB Kerajaan berusaha demi pemulihan keadilan dan kepentingan Sabah dan bukan kerana bos-bos kamu di Kuala Lumpur.
Prove that you are working to restore justice and for the interest of Sabah and NOT for your bosses in KL!

Buktikan bahawa kamu YB-YB Kerajaan menghormati dan memperjuangkan hak-hak dan keistimewaan Sabah di bawah 20-Perkara dan beringin Perjanjian Malaysia 1963 amnya dan Artikel 8 khasnya dipatuhi dan dilaksanakan.
Prove that you respect the Special rights of Sabah under the 20 Points and want the MA63 especially Article 8 to be implemented.

Buktikan bahawa Sabah bukannya negeri subservient Kuala Lumpur, bukannya sebuah negeri jajahan Malaya.
Prove that Sabah is not a subservient State of KL, not a colony of Malaya!

Namun bagitu, Kerajaan Sabah bersama-sama dengan Kerajaan Sarawak harus mendesak supaya AGENDA BORNEO dilaksanakan. KAMU BOLEH MENCAPAINYA.
In other words, the Sabah State Government, together with Sarawak should demand for the implementation of the Borneo Agenda. YOU CAN DO IT!

Sekiranya kamu YB-YB Kerajaan yang memerintah gagal mencapai matlamat ini semasa berpeluang dan berkuasa membuat sedemikian, MAKA kamu patutlah dan haruslah ditolak oleh rakyat Sabah dan dikeji oleh semua generasi akan datang. Ini adalah sebab kamu telah secara terang-terangan telah mengkhianati hak-hak dan aspirasi-aspirasi Sabah termasuk kehilangan hasil sebanyak RM50 bilion setahun, kehilangan hak kemerdekaan dan autonomi yang mengakibatkan rakyat Sabah hidup sengsara. Saya berharap Kerajaan tidak ingin keadaan tersebut berlaku dan tidak akan berbuat sedemikian.

If you failed to do this when you have the opportunity and power to do so, then you deserved to be kicked out by the rakyat and be condemned by the future generations because you have truly become a traitor to Sabah’s rights and aspirations, resulting in Sabah’s loss of more than RM50 billion a year in revenues, the loss of our independence and the suffering of our people. I don’t think the Sabah Government want to do that?

ULANGTAHUN JUBLI KE-50 (50th Anniversary)
---------------------------------------------------------
Tuan Speaker, pada bulan Ogos dan September tahun ini, kedua-dua Kerajaan Sabah dan Malaysia akan menyambut Ulangtahun Jubli Ke-50 Kemerdekaan Sabah dan Pembentukan Malaysia.
Kedua-dua peristiwa ini akan membuka peluang untuk kita semua mengkaji dan meneliti keberjayaan atau kegagalan atau kos dan kebaikan “Projek Malaysia”.
Tuan Speaker, in August and September this year both Sabah and the Federal Governments would be celebrating Malaysia’s 50th Anniversary and Sabah’s 50th year of independence. This would be a perfect time for all of us to evaluate and assess the success and failures or the cost and benefits of the Malaysia Project.

Adakah MALAYSIA hari ini apa yang diharapkan dan diidamkan oleh Bapa-Bapa Kemerdekaan kita?
Ini kah MALAYSIA yang kita ingini?
Saya yakin TIDAK …. Jauh bezanya.
Kita semua sangat tahu KENAPA IA TIDAK – KERANA:-
Is the Malaysia Today what Our Fathers of Independence envisaged? Is this the Malaysia we have wanted? I do not think so…far from it? We all know this…why? BECAUSE…….
Perlembagaan Malaysia yang telah disyorkan oleh IGC tidak dilaksanakan. Perlembagaan sekarang adalah Perlembagan Malaya 1957 yang telah diubah suai.
No New (Malaysia Constitution) was ever drafted as was recommended by IGC.
Malaysia telah dijadikan oleh pihak tertentu sebagai projek pengambilalihan Sabah/ Sarawak oleh Malaya dari British dan bukan suatu penggabungan atau perkongsian seperti yang dipersetujui tetapi suatu konspirasi diantara British-Malaya?
Malaysia was a take-over of Sabah and Sarawak by Malaya from the British not a merger or partnership as agreed but a British-Malaya conspiracy?
Janji-jani, jaminan-jaminan diketepikan dan tidak ditepati seperti Artikel 8 dalam Perjanjian Malaysia 1963.
Promises, assurances set aside, not fulfilled
Perjanjian Malaysia 1963 tidak dihormati dan tidak dilaksanakan dan janji-janji tidak ditepati atau seperti istilah di Semenanjung, “JANJI DICAPATI”.
MA63 never implemented or complied with

AKIBAT-AKIBAT (Consequences)
------------------------------------------
Akibat daripada perkara-perkara yang tersebut diatas sangat memburukkan:-
The consequences of the above are far reaching :-

Sabah dijajah semula, oleh Malaya, tanpa sedar
Sabah re-colonized by Malaya
Sabah kehilangan hasil cukainya
(RM40 bilion pada 2012 sahaja)
Sabah lost its tax revenues
(RM40 billion in 2012) alone
Sabah kehilangan hasil minyaknya
(RM18 bilion pada 2012)
Sabah lost its oil resources
(RM18 billion in 2012)
Sabah kehilangan autonomi/Hak kemerdekaannya
Sabah lost its autonomy / independence
Keselamatan Sabah tergugat dan tidak lagi selamat (Pencerobohan Kg. Tanduo, PTI, Project IC/Ops Durian Buruk)
Sabah no longer secure (Kg. Tanduo intrusion, PTI, Project IC/Ops Durian Buruk)
Sabah negeri termiskin (Laporan Bank Dunia 2010)
Sabah the poorest (2010 World Bank Report)
Sabah bergantung daripada Kuala Lumpur (khasnya dari segi kewangan)
Sabah a dependency of KL (esp. financially)
Pemimpin-pemimpin telah berkompromi dan menjadi talibarut dan barua Malaya
Leaders compromised, become mere proxies and stooges of Malaya

Barangkali ramai daripada kamu YB-YB mungkin mengatakan bahawa Sabah jauh lebih baik daripada masa dulu? Secara ikhlas, Betulkah?
Many of you may say Sabah is far better than before? Really?

Atau pun Sabah akan jauh lebih baik dan maju sekiranya ianya dilayan dengan adil dan saksama
But how much better off Sabah would be if we were justly treated.

Lihatlah kedudukan Singapura dan Brunei sebagai perbandingan. Kedua-dua mereka bekas ahli-ahli kongsi dalam “Projek Malaysia”.
Look at Singapore and Brunei as comparisons. Both were once members of project Malaysia.

Brunei menarik keluar pada saat-saat akhir manakala Singapura memutus keluar dari Malaysia. Kedua-dua Negara ini bebas menikmati kemerdekaan mereka dan jauh lebih berjaya, jauh lebih selamat, lebih maju dan makmur.
Brunei decided against it while Singapore left it. Both are now free enjoying their independence and are much more successful, secure and prosperous.

Saya tidak mencadangkan pemisahan.
I am not advocating secession.

TIADA SEBAB Kenapa Sabah harus berpisah?
Why should Sabah secede?
--------------------------------------------------------
Tapi, kita semua perlu faham bahawa Sabah tidak menyertai Malaysia, kita bersama-sama membentuk Malaysia seperti yang diperakui oleh YB. Sg. Sibuga kelmarin. We never joined Malaysia, we helped formed Malaysia as acknowledge by YB. Sg. Sibuga yesterday.

KITA juga tidak perlu memohon untuk Kemerdekaan, Sabah telah mencapai kemerdekaan dan kita berhak menentukan masa depan kita sendiri, BUKANKAH? We do not need to ask for Independence either, we have been granted self-government and we have the right to self determine shouldn’t we?

Apa yang saya ingin cadangkan ialah PENYELESAIAN, PEMBETULAN DAN PEMBAHARUAN. Bukankah ini baik untuk Sabah? What I am advocating is a solution, correction and restructuring. Is that good for Sabah?

DAN Perkara-perkara ini kita harus fikirkan bersama dan bertindak melaksanakannya dalam Ulangtahun Jubli Ke-50 ini.
And this is what we should think about and do in our 50th Anniversary.

Tuan Speaker, Sabah kini terus mengalami kerugian. Tiada sebab kenapa Sabah harus terus mengalami kerugian, sedangkan kita harus mendapat kebaikan daripada penggabungan Malaysia. Adakah Sabah harus terus mengalami kerugian lagi?
Tuan Speaker Sabah is losing all the way. Why should Sabah lose more when we should gain from this partnership? Are we going to keep on losing?

UNITE FOR SABAH’S COMMON INTEREST
--------------------------------------------------
Tuan Speaker, janganlah sampai kita gagal mempertahankan Negara Sabah tercinta kita. Marilah kita berganding bahu menyelamatkannya untuk masa depan anak cucu kita. Marilah kita bertindak melakukan sesuatu demi menyelesaikan permasalahan Sabah dan menyelamatkannya semasa kita berdaya.
Tuan Speaker, let us not fail this nation. Let us save the future for our children and their children. Let us do something to resolve this Sabah mess while we can.

Hanya ada satu jalan, iaitu kita perlu berkerjasama demi kepentingan bersama untuk Negara Sabah, Tanah Air kita yang tercinta.

Tiada maknanya jika kita sebagai pemimpin Sabah gagal mempertahankan Sabah – tiada maknanya memegang jawatan tinggi dan berkemewahan tetapi menggadaikan masa depan Sabah kerana tidak bertindak menyelamatkan Sabah semasa kita semua mampu berbuat sedemikian.
The only way to do it is to work together in the common interest for Sabah our beloved homeland. There is no point to be leaders if we failed to do something for our State – no point to be holding high positions and wealth only to lose the future because we did not do something to save Sabah when we are in a position to do so.

Tiada masa yang lebih sesuai berbanding dengan masa sekarang.
KALAU BUKAN SEKARANG, BILA LAGI? KALAU BUKAN KITA, SIAPA LAGI?

BERTINDAK SEKARANG SEBELUM TERLAMBAT, SELAMATKAN SABAH DAN SELAMATKAN MALAYSIA. There is no better time to do it than it is NOW! Do it NOW! You save Sabah, you save Malaysia!

Saya ada keyakinan YB SG. SIBUGA Datuk Seri Panglima Musa dan YB TAMBUNAN Tan Sri Pairin akan bertindak dan akan mencapai kejayaan. Sekiranya kamu YB-YB Kerajaan bertindak, saya akan tetap menyokong.
I am sure YB SG. SIBUGA Musa and YB TAMBUNAN Pairin can do it. If you do you will have my support.

Mohon respon daripada Kerajaan di dalam penggulungan Menteri Menteri nanti.

BERMULA DENGAN PEMBETULAN DALAMAN (Begin the correction with ourselves)
----------------------------------------------------------------------------
Tuan Speaker, dalam masa yang sedikit lagi ini, benarkan saya menambah sedikit lagi. Alang baiknya sekiranya kita dapat memulakan sessi ini, dalam Ulangtahun Jubli Ke-50 dengan pemerkasaan dan pembetulan kelemahan-kelemahan dalaman.
Tuan Speaker, it would be wonderful to start this session, this 50th Anniversary Celebration with self strengthening and correction of our own weaknesses.

Misalnya, Wakil Rakyat-Wakil Rakyat kita perlu berusaha dan bekerja keras dan berkesan berkhidmat untuk rakyat. Akan tetapi mereka tidak akan berkesan kerana mereka tidak diberi kemudahan pejabat, tiada kakitangan dan tiada peruntukkan untuk membiayai operasi asas. Kekurangan dan kelemahan ini perlu diatasi.
For example, our Wakil Rakyats need to work and be effective in serving the people but they cannot even do that because they have no office, no staff and no basic operational allocation. This weaknesses need to be solved, right?

Keduanya, kita harus memerlukan Wakil Rakyat berkhidmat untuk rakyat tetapi pada masa kini YB-YB sibuk mengejar projek-projek sebab mereka tidak berkemampuan berkhidmat dengan berkesan. Sikap ini hanya akan mengakibatkan budaya rasuah. Oleh yang demikian, kita harus membuat kajian semula kemudahan dan keistimewaan Wakil Rakyat seperti yang dilaksanakan di Sarawak dan Singapura supaya YB-YB dapat menumpukan usaha berkhidmat untuk rakyat.
Secondly, you want the Wakil Rakyat to serve the people but currently the YBs are giving priorities to getting projects because they have no money to serve the people. This encourages corruption. So why not review their allowances like Sarawak and Singapore so that they (YBs) can focus on their jobs.

Ketiganya, kita harus mengamalkan doktrin “Separation of Powers” atau Pengasingan Kuasa dan memastikan bahawa kuasa tidak berpusat pada cabang “Eksekutif”.
Thirdly, we should practice the doctrine of the “Separation of Powers’ to ensure that the powers of the Government is not concentrated in the executive branch.

Pada masa kini, segala-galanya ditumpukan dan berpusat pada cabang “Eksekutif” termasuk pentadbiran badan “Perundangan”. Bajet DUN tidak harus lagi berpusat dan diletak dibawah Jabatan Ketua Menteri sebab cabang “Perundangan” harus berdikari dan berhak menguasai dan mengawal bajet kewangan sendirinya.
At the moment everything is run by the executive including over the Legislative Body. Why should the DUN budget be under the Chief Minister’s department for example DUN should be a body of its own and should have its own budgetary allocation control.

Keempatnya, Kerajaan Sabah tidak harus bertangguh melaksanakan kuasa autonomi Sabah dalam 20-Perkara.
Kerajaan harus melaksanakannya secara keseluruhan. Adalah tidak betul untuk menggunakan hak istimewa imigresen untuk menghalang kemasukan Nurul Izzah dan Haris Ibrahim tetapi gagal menggunapakai kuasa yang sama keatas PTI.
Fourthly, please don’t be selective in implementing Sabah’s autonomy on the 20-Points. Do it in TOTAL. You cannot be using our special rights on immigration on Nurul Izzah and Haris Ibrahim but failed to apply the same provisions on illegal immigrants.

Tuan Speaker, mengenai PTI dan pengeluaran IC dan MyKad songsang seperti yang didedahkan di pendengaran RCI baru-baru ini, saya ingin mencadangkan agar Kerajaan Sabah mempertimbangkan dan melaksanakan pengeluaran Kad Pengenalan Sabah dan menghidupkan semula peranan dan unit Border Scouts dibawah Kerajaan Sabah untuk menambahkan peranan Kerajaan Pusat dalam Keselamatan Negara.

Tuan Speaker, sudah sampai masanya untuk Kerajaan Sabah ada transformasi sikap, minda dan tingkahlakunya supaya lebih progresif, lebih terbuka menerima idea-idea baru dan kurang defensive sambil lebih merangkumi segala lapisan masyarakat.
Tuan Speaker, it is time for this government to transform its attitude and thinking to be more progressive, more receptive to new ideas to be less defensive and to be more accommodative.

YA berpihak kepada kemerdekaan kenegaraan dan berpihak hak Sabah.

Yes, to be more independent and assertive in favour of the State.

Akhir kata, saya ingin memohon simpati daripada Kerajaan supaya menyelasaikan dan menyelaras tindakan-tindakan 3 buah Kementerian yang bertentangan di Kawasan Bingkor iaitu, (1) Kementerian Pertanian yang menjalankan skim pengairan padi sawah kepada 40 kampung tetapi sumber airnya daripada Sungai Bayayo akan terjejas jika Projek Water In-take oleh Kementerian Infrastruktur daripada Sungai yang sama dibuat di Bandukan sebab sungai yang kecil yang mengalir ke Bayayo akan ditelan oleh Water In-take ini. Dari segi projek, pada 2007 bila YAB Ketua Menteri telah merasmikan Upacara Pecah-tanah, project dijangka kos RM210 juta tetapi pada 2012 YAB Perdana Menteri telah mengumumkan projek tersebut dengan kos RM235 juta telah dibiayai melalui pinjaman daripada Kerajaan Persekutuan. Kenapa sebagai pinjaman dan bukan grant Persekutuan?
(2) Projek Pelancongan dan Rekreasi di Taman Bandukan yang digalakkan oleh Kementerian Pelancongan dan Alam Sekitar juga akan terjejas akibat Projek Water In-take ini jika ditempatkan di Bandukan.

Saya cadangkan supaya Projek Water In-take ini ditempatkan di lokasi yang asal – iaitu di Ulu Bandukan agar air Tabasan masih boleh dibekal melalui anak-anak sungai yang lain.

Jika ini dibuat semua Projek dapat dilaksanakan tanpa menjejaskan kehidupan rakyat. Paling-paling mangkali keuntungan kontraktor kurang sikitlah!

Tuan Speaker, saya mohon menyokong!

Datuk Dr. Jeffrey Kitingan
ADUN N.33 Bingkor
Sabah
19hb. Jun 2013
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...